نقد و بررسي هدست واقعيت مجازي HTC Vive (بخش اول)

به خبرنامه جامع تخصصي تكنولوژي و موبايل خوش آمديد.

نقد و بررسي هدست واقعيت مجازي HTC Vive (بخش اول)

۸۴ بازديد

با وجود اينكه هدست‌هاي Oculus Rift نخستين تجربه‌ي جدي واقعيت مجازي را در اختيار گيمرهاي علاقمند قرار دادند، اما ايرادات و نواقص اين محصول باعث شد كه شركت‌هاي ديگري نيز پا به عرصه‌ي ساخت هدست‌هاي واقعيت مجازي بگذارند و سوداي فرمانروايي قلمروي واقعيت مجازي را در سر بپرورانند. يكي از اين كمپاني‌ها، اچ‌تي‌سي بود كه توانست با عرضه‌ي HTC Vive به رقيبي جديدي براي Oculus Rift تبديل شود و در بسياري موارد نيز از آن پيشي بگيرد.

HTC Vive در نگاه اول بيش از هرچيز، به دستگاهي مي‌ماند كه از آينده آمده‌ است. طراحي اين محصول بسيار جسورانه‌تر از رقبايي نظير Oculus Rift انجام پذيرفته‌است تا حس پيشرفته بودن بيش از پيش در آن جلوه‌گر شود. همچنين عليرغم اينكه تقريباً تمامي المان‌هاي HTC Vive اعم از بدنه، اتصالات و كابل ها از پلاسيتكي فشرده و ضخيمي ساخته شده‌است، اين محصول را به‌هيچ عنوان نمي‌توان يك هدست سنگين‌وزن به شمار آورد، چراكه وزن آن به صورت يكنواختي دورتادور سر پخش شده و بدين ترتيب فشار چنداني به كاربر وارد نمي‌كند.

طراحي كنترلرهاي HTC Vive نيز بسيار منحصربفرد انجام شده و با وجود اينكه كم‌وبيش به دسته‌هاي كنسول Wii نينتندو شباهت دارد، مي‌توان آن را يك المان خلاقانه و خاص در طراحي كلي محصول ناميد.

در كنار اين مزايا، بايد به كابل قطور HTC Vive نيز اشاره كرد كه در بسياري از اوقات، به‌خصوص زمان‌هايي كه نياز به جابجايي و تحرك فيزيكي زيادي احساس مي‌شود، مانع حركت مناسب كاربر شده و مشكلات عديده‌اي را براي وي ايجاد مي‌كند. اين كابل‌ها و ساير اتصالات اين هدست، البته به‌جاي اينكه به طور مستقيم وارد كيس كامپيوتر شوند، ابتدا از يك جعبه‌تقسيم عبور مي‌كنند كه اين امر علاوه بر اين‌كه تفكيك اتصالات و سيم‌هاي HTC Vive را ساده‌تر مي‌كند، خطر انداختن يا آسيب رساندن به يك PC گرانقيت در اثر هيجانات ناشي از يك بازي واقعيت مجازي پرهيجان را هم به حداقل مي‌رساند.

اچ‌تي‌سي همچنين راحتي استفاده براي كاربر را نيز يكي از اهداف اصلي خود در طراحي HTC Vive قرار داده و آن را به‌گونه اي طراحي كرده و ساخته‌است كه كمترين آسيب و خستگي فيزيكي در كوتاه يا بلندمدت متوجه كاربر شود. ممكن است روي سر قرار دادن اين هدست، بخصوص براي كاربراني كه قصد استفاده از آن با عينك را دارند، كمي سخت و پردردسر باشد، اما پس از اينكه آن را بر روي سر خود قرار داديد، از راحتي آن متعجب خواهيدشد. در اين محصول همچنين خبري از VR Face كه منجر به به‌جاي‌ماندن حلقه‌هايي قرمز دور چشمان كاربراني كه از اين محصول استفاده مي‌كردند، مي‌شد، نيست.

البته اين راحتي استفاده به معناي ضدعرق بودن HTC Vive نيست و اين احتمال وجود خواهد داشت كه فوم‌هاي قرار گرفته در داخل اين هدست، پس از كمي بازي، از عرق خيس شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.