آرامش بازار مسكن تا كي ادامه دارد؟

به خبرنامه جامع تخصصي تكنولوژي و موبايل خوش آمديد.

آرامش بازار مسكن تا كي ادامه دارد؟

۲۷ بازديد

تقريباً دو ماه از رسيدن بازار مسكن به ثبات قيمت و معاملات كسادي گذشته است و بررسي غيررسمي نشان مي دهد كه افت ماهانه تهران از 1.1٪ در دسامبر به 3.5٪ در ژانويه رسيده است. خريداران انتظار كاهش بيشتر قيمت ها را دارند. با اين حال ، به گفته كارشناسان ، اين تغيير به دليل …

منبع: گزارشكر يك
آرامش بازار مسكن تا كي ادامه دارد؟

آرامش بازار مسكن تا كي ادامه دارد؟ https://reporter1.ir/آرامش-بازار-مسكن-تا-كي-ادامه-دارد؟/ گزارشگر يك Fri, 15 Jan 2021 17:56:26 0000 اقتصادي https://reporter1.ir/آرامش-بازار-مسكن-تا-كي-ادامه-دارد؟/

تقريباً دو ماه از رسيدن بازار مسكن به ثبات قيمت و معاملات كسادي گذشته است و بررسي غيررسمي نشان مي دهد كه افت ماهانه تهران از 1.1٪ در دسامبر به 3.5٪ در ژانويه رسيده است. خريداران انتظار كاهش بيشتر قيمت ها را دارند. با اين حال ، به گفته كارشناسان ، اين تغيير به دليل …

منبع: گزارشكر يك
آرامش بازار مسكن تا كي ادامه دارد؟

تقريباً دو ماه از رسيدن بازار مسكن به ثبات قيمت و معاملات كسادي گذشته است و بررسي غيررسمي نشان مي دهد كه افت ماهانه تهران از 1.1٪ در دسامبر به 3.5٪ در ژانويه رسيده است. خريداران انتظار كاهش بيشتر قيمت ها را دارند. با اين حال ، به گفته كارشناسان ، اين تغيير به دليل ماهيت بازار مسكن كند است.

به گزارش گزارشگر يك ، در ماه هاي اخير بازار مسكن آرام شده است. البته آرامش يك ركود غير تورمي. معاملات با 2555 قلم كالا در تهران به حدود يك دهم روند عادي بازار رسيده است ، اين بدان معناست كه تجارت قفل شده است. قيمت ها نيز كاهش يافت. بر اساس اعلام بانك مركزي دسامبر ، از 6 نوامبر تا 12 ژانويه قيمت پيشنهادي تهران بر اساس نرخ سود ثبت شده در آگهي هاي املاك و مستغلات حدود 22 درصد كاهش يافت و متوسط ​​نرخ رشد ماهانه 1 درصد كاهش يافت. گزارش شده است كه نرخ كاهش قيمت ماهانه در بيستم اوايل ژانويه به 3.5 درصد رسيده است.

وزير: ما اجازه نمي دهيم سرمايه هاي ثروتمند وارد بازار مسكن شوند.

كارشناسان عواملي مانند ثبات نرخ ارز ، انتظارات كمتر ، ناتواني متقاضيان واقعي ، توقف معاملات سوداگرانه و تأثير توسعه سياسي بر ركود بازار مسكن را نسبت دادند. وزير راه و شهرسازي گفت: بازار مسكن ماه هاست كه آرام شده و اجازه افزايش سرمايه به اين بازار را نمي دهيم. محمد اسلامي هم قيمت را در تبليغات سايت قرار دهيد وي به اين ممنوعيت اعمال شده به مدت سه روز قبل يا بعد از هشت ماه اعتراض كرد و گفت كه از دادستاني خواسته است جلوي آن را بگيرد.

ثبات نسبي بازار مسكن در شرايطي حاكم است كه بيشتر كارشناسان معتقدند اين روند حداقل تا انتخابات رياست جمهوري ايران ادامه خواهد داشت. مصطفي گليكوس راوي ، رئيس انجمن مشاوران املاك و مستغلات ، به برخي از دلالان املاك گفت هر متر 10 ميليون تومان تخفيف و هيچ كس آن را خريداري نمي كند.

در سمت تقاضا ، قيمت مسكن كاهش مي يابد و سال گذشته بازار مصالح ساختماني در حال افزايش است. در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ، ساخت و سازها در نيمه اول سال جاري در سراسر كشور افزايش يافته است ، اما به نظر مي رسد راه اندازي يك پروژه اقدام ملي در افزايش پروانه هاي ساختماني مثر باشد. به اين دليل كه در تهران در نيمه نخست امسال ، صدور پروانه هاي ساختماني نسبت به شش ماهه سال گذشته 14 درصد كاهش يافته است.

اين نگراني وجود دارد كه افزايش قيمت مصالح ساختماني بر هزينه هاي مسكن تأثير بگذارد. به گفته سازنده ، قيمت ميلگرد در سال گذشته از كيلويي 4200 تومان به 14000 تومان رسيده و قيمت سيمان از 10 هزار تومان به 26 هزار تومان و گاهي 31 هزار تومان رسيده است.

وام هاي بانكي كارساز نيستند

در هر صورت بازار مسكن با ركود روبرو است و وام هاي بانكي كمكي به ركود نمي كند. با تسهيلات 160 ميليون توماني اولين خانه پرداختي از طريق پس انداز يك ساله به زوج تهراني ، فقط حدود 6 متر خانه در تهران قابل خريداري است. اما سپرده هاي جديد دريافت اين وام حدود يك ماه پيش توسط سيستم بانكي متوقف شد. ديروز ، سالگرد تاسيس اين بانك و يك روز قبل از بركت فجر ، ده سال پيش ، بانك مسكن با هدف تقويت قدرت خريد خود ، طرحي را به متقاضيان براي خريد TSE براي خريد نيمي از 200 ميليون وام Sat و نيم ديگر بدون خريد اوراق بهادار را تصويب كرد. و وام را به مدت 5 سال پرداخت كنيد. طبق برنامه قبلي با مدت زمان بازپرداخت 12 ساله ، اقساط ماهانه حدود 4 ميليون و 300000 شغل بود.

در تهران ، سقف تسهيلات گواهي اولويت زوجين 200 ميليون تومان است كه با وام هاي جعلي به 240 ميليون تومان مي رسد. در مراكز استانها و شهرهاي بيش از 200000 نفر جمعيت 160 ميليون شنبه و در ساير شهرها 120 ميليون نفر ساكن هستند. در آن دوره ، متقاضيان آن تسهيلات مي توانند حداكثر 50٪ از مبلغ تسهيلات را تا سقف معيني در تسهيلات بدون وديعه دريافت كنند.

بازار مسكن تغيير جهت داده است

مهدي روانشادنيا ، كارشناس بازار مسكن با اشاره به اينكه قيمت ماهانه مسكن در تهران در ماه دسامبر 1.1 درصد كاهش يافته است ، گفت: “اين كاهش با توجه به افزايش ماهيانه بيش از 10 درصد زياد نيست ، اما اين نشانه تغيير جهت بازار به دليل سود بي حد و حصر است.” دوره ثبات نسبي.

وي افزود: به نوعي پيش بيني هاي ماه هاي نوامبر و دسامبر محقق شده و قيمت ها وارد فاز نوسانات كوچك و تثبيت شده شده و به نظر مي رسد از تورم عادي خارج است و حداقل براي مدت شش ماه با چنين بازارهايي روبرو خواهيم شد.

لبان شادنيا اميدوار است كه از طريق صدور پروانه هاي ساختماني ، بهبود فضاي كسب و كار در صنعت ساختمان ، حمايت دولت و تغيير رويكردها ، اين امر مي تواند از افت بيشتر در ساخت و ساز و مسكن و در نتيجه التهاب بازار جلوگيري كند.

اما ، بيت الله ستاريان ، كارشناس اقتصاد مسكن مي گويد: من معتقدم بازار مسكن در مسير ركود نيست زيرا طي 50 سال گذشته هميشه كسري مسكن داشته ايم. من قبول ندارم كه برخي مقامات مي گويند قيمت مسكن در حال افزايش است. از اين گذشته ، اين حباب چيست كه طي 50 سال تخليه نشده است؟

ستاريان تأكيد كرد كه در ميان مدت و بلند مدت ، قيمت مسكن نمي تواند افت كند يا حتي ثبات يابد. من معتقدم در سطح بين المللي تغييراتي ايجاد شده است ، جايي كه اقتصاد ايران به يكي از مهمترين اقتصادهاي جهان تبديل مي شود. زيرساخت هاي اين توسعه بايد به ويژه در بخش مسكن پرداخته شود.

سايه تورم ساختاري در بازار املاك و مستغلات

علاوه بر اين ، مهدي سلطان محمدي ، فعال ساختماني گفت كه روند نزولي قيمت ابتدا در معاملات به شكل يك ركود ظاهر شد و همان چيزي است كه اكنون شاهد آن هستيم. “در كوتاه مدت ، قيمت مسكن سقوط خواهد كرد ، سايه تورم ساختاري به دليل سياست هاي نادرست پولي و مالي ، اقتصاد ملي را در ميان مدت و بلند مدت تهديد مي كند. از لايحه بودجه 1400 مي توان دريافت كه قصد داريم قبل از افزايش درآمد نفت هزينه كنيم. اين همچنان در قيمت كالاها ، از جمله خانه ها منعكس مي شود.

خانه هاي تهران فقط 26.9 ميليون مترمربع هزينه دارند.

به گزارش گزارشگر يك ميانگين قيمت مسكن در تهران براي دسامبر 2016 بر اساس معاملات ماه مذكور ، فقط 26 ميليون و 91000 خاك در متر مربع 1.1 درصد كاهش و 98.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش يافته است. طبق اطلاعات بانك مركزي ، تعداد معاملات در دسامبر سال 1399 حدود 260 معامله بوده كه 73.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل كاهش داشته است. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده در تهران بر اساس طول عمر ساختمان نشان مي دهد كه 39.1 درصد واحدهاي ساخته شده تا پنج سال بالاترين درصد را تشكيل مي دهند.

انتهاي پيام

منبع: گزارشكر يك
آرامش بازار مسكن تا كي ادامه دارد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.