درباره ذخيره‌گاه زيست‌كره «اروميه» چه مي‌دانيد؟

به خبرنامه جامع تخصصي تكنولوژي و موبايل خوش آمديد.

درباره ذخيره‌گاه زيست‌كره «اروميه» چه مي‌دانيد؟

۱۱ بازديد

حوضه درياچه اروميه در منطقه كوهستاني شمال غربي ايران و در استانهاي آذربايجان غربي و شرقي واقع شده است. اين درياچه و جزاير اطراف آن كه از سال 1346 مورد حفاظت قرار گرفته اند ، در سال 1975 به پارك ملي مدرن شدند و در همان سال در ليست تالاب هاي بين المللي كنوانسيون رامسر …

درباره ذخيره‌گاه زيست‌كره «اروميه» چه مي‌دانيد؟ https://livemag.ir/2021/03/درباره-ذخيره‌گاه-زيست‌كره-اروميه/ https://livemag.ir/2021/03/درباره-ذخيره‌گاه-زيست‌كره-اروميه/#respond مجله زنده خبري Thu, 18 Mar 2021 04:43:12 0000 اجتماعي https://livemag.ir/2021/03/درباره-ذخيره‌گاه-زيست‌كره-اروميه/ حوضه درياچه اروميه در منطقه كوهستاني شمال غربي ايران و در استانهاي آذربايجان غربي و شرقي واقع شده است. اين درياچه و جزاير اطراف آن كه از سال 1346 مورد حفاظت قرار گرفته اند ، در سال 1975 به پارك ملي مدرن شدند و در همان سال در ليست تالاب هاي بين المللي كنوانسيون رامسر …

حوضه درياچه اروميه در منطقه كوهستاني شمال غربي ايران و در استانهاي آذربايجان غربي و شرقي واقع شده است. اين درياچه و جزاير اطراف آن كه از سال 1346 مورد حفاظت قرار گرفته اند ، در سال 1975 به پارك ملي مدرن شدند و در همان سال در ليست تالاب هاي بين المللي كنوانسيون رامسر و ميراث جهاني يونسكو قرار گرفتند.

به گزارش مجله زنده خبري ، درياچه اروميه كه يكي از مهمترين زيستگاههاي پرندگان آب مهاجر است ، بزرگترين پارك ملي كشور است و بارندگي سالانه از 400 تا 600 ميلي متر ، دما از 17- تا 36 درجه سانتيگراد و ارتفاع از 1274 تا 1350 متر نيمه معتدل- آب و هواي خشك

طبق اعلام سازمان حفاظت محيط زيست ، درياچه اروميه و اطراف آن داراي آب و هوايي نيمه خشك و كمي بالاتر از نوع مديترانه اي و در مناطق كوهستاني از نيمه مرطوب تا سرد تا بسيار سرد است. متوسط ​​و حداكثر عمق درياچه به ترتيب 5.4 و 13 متر است. آب درياچه بسيار شور است و غلظت نمك موجود در آن بيش از 200 ds / m است كه بسته به شرايط و فصول متفاوت است. شوري بالاي آب به ميگوهاي آرتميا و جلبكهاي سبز-آبي امكان زندگي در درياچه را مي دهد.

اين منطقه از بيش از 102 جزيره بزرگ و كوچك تشكيل شده است كه بسياري از آنها در طي سالهاي طغيان در آب ناپديد شده اند. بزرگترين اين جزاير جزيره شاهي است كه در ورودي تلكرود به درياچه واقع شده و در بيشتر سال به ساحل شرقي مي پيوندد و جزيره را ترك مي كند. مهمترين گونه هاي گياهي جزاير درياچه اروميه پسته ، بادام ، ارس ، داغدان ، زالزالك ، كنگر فرنگي و بز است.

يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين منطقه وجود نه جزيره به عنوان يكي از معدود زيستگاه هاي پرندگاني مانند فلامينگو و پليكان و سوسك ، وجود بيش از 11 گونه در معرض خطر و تحت حمايت قوانين ملي ، مناظر و مناظر طبيعي است. اين منطقه همچنين بهترين و ايمن ترين زيستگاه گوزن زرد ايراني و بزرگترين بانك ژن طبيعي كشور است.

قسمت اصلي اين ذخيره گاه شامل جنوب شرقي درياچه اروميه و جزاير آن به همراه تالاب هاي جنوب درياچه اروميه است. درياچه تكتونيكي اروميه ، واقع در شمال غربي ايران و بين دو استان آذربايجان شرقي و غربي ، 5000 تا 6000 كيلومتر مساحت دارد و ابعاد تقريبي آن 150 در 35 كيلومتر است كه به حداكثر سطح 7150 كيلومتر مربع مي رسد. حوضه آبريز درياچه اروميه 44 هزار و 150 كيلومتر مربع است.

رودخانه هاي اصلي آبرساني درياچه اروميه ، رودخانه تولخه (آجي چاي) – كه بي كيفيت است و پس از تخليه منطقه تبريز ، آلاينده هاي شهري ، صنعتي و كشاورزي از شرق ، رودخانه زرينه ، رودخانه سيمينه و مهاباد وارد درياچه مي شوند. . پرآب ترين رودخانه هايي هستند كه از قسمت جنوبي درياچه وارد مي شوند و چندين تالاب كوچك در امتداد لبه آن ايجاد كرده اند و بيش از نيمي از آب ورودي به درياچه را تأمين مي كنند. رودخانه هاي سوفي چاي ، ليلان چاي ، كراچاي و كلاچاي نيز از شرق درياچه به آن وارد مي شوند و مهمترين رودخانه هاي جاري از غرب باراندوز چاي ، شهر چاي و ناز لوچاي است و تنها رودخانه مهم از شمال غربي زولا چاي است. .

ذخيره گاه زيست كره اروميه شامل مناطق كوهستاني ، خاكهاي شني و ساحلي و خاكهاي شور است. اين منطقه با زيستگاه هاي متنوع آبزي و خشكي و تالاب هاي متعدد خود شامل انواع اكوسيستم ها و در نتيجه تنوع جالب توجهي از گياهان مختلف است. در داخل درياچه اروميه ، به دليل شوري زياد آب ، گياهان گلدار نمي توانند رشد كنند و تاكنون فقط چند گونه جلبك از اين درياچه گزارش شده است.

زيستگاه هاي اصلي اين ذخيره گاه شامل زيستگاه هاي آبزي ، از جمله درياچه ها و تالاب هاي با پوشش نيزارهاي گسترده ، خورها و زيستگاه هاي خشكي (جزاير) است كه زيستگاه هاي جنگلي ، زيستگاه هاي كوهستاني و تپه ها هستند.

گونه هاي پرندگان در اين منطقه شامل عروس كوچك قوي ، غاز ، غاز كوچك پيشاني سفيد ، اردك سبز ، غاز خاكستري ، اردك سفيد ، اردك بلوط ، اردك ، لك لك سياه ، فلامينگو و عقاب دريايي است. در اين منطقه همچنين پستانداران اين شامل گوزن زرد ايراني ، روباه ، شغال ، گراز ، سنگ سوري ، گرگ و قوچ است.

جاده شهيد كلانتري قسمتهاي شمالي و جنوبي درياچه را به دو قسمت تقسيم مي كند و طي اقداماتي از جمله ايجاد مسير درياچه ، محدود كردن منابع آبي درياچه با ايجاد سدهاي متعدد در رودخانه هاي منتهي به درياچه ، تغيير كاربري اراضي ، شكار غيرقانوني ، گاو چرا چرا بيش از حد چرا ، سموم دفع آفات مضر و كودهاي شيميايي از اراضي كشاورزي اطراف درياچه ، ايجاد صنايع آلاينده مانند پتروشيمي ها ، پالايشگاه ها ، كارخانه هاي سيمان و … در دهه هاي اخير حيات درياچه اروميه را به خطر انداخته و آن را كامل كرده است خشك كردن.

فعاليت هاي تصفيه شامل ايجاد حق آبه مناسب درياچه از رودخانه هاي منتهي به آن براي جلوگيري از تخليه آب ، مديريت بهينه كشاورزي اراضي اطراف درياچه براي افزايش كارايي آب كشاورزي و جلوگيري از استفاده نادرست از كودها و سموم دفع آفات است. ، فعاليت هاي آموزشي تبليغاتي براي افزايش آگاهي عمومي از ارزش هاي منحصر به فرد انبار و فعاليت ها براي جلب توجه مردم به محافظت و استفاده پايدار از آن طراحي شده است.

به گزارش مجله زنده خبري ، در نتيجه شرايط بحراني درياچه اروميه ، كارگروهي در سال 1390 براي احياي درياچه اروميه تشكيل شد و اقدامات احياي اين درياچه با جديت در دستور كار دولت يازدهم قرار گرفت. به گفته مسعود تجريشي ، مدير دفتر برنامه ريزي و ادغام ستاد احياي درياچه اروميه ، اقداماتي براي احياي درياچه اروميه انجام شده است كه مهمترين آنها كاهش 40 درصدي منابع آب سطحي است كه بيش از 550 مورد از دست داده ايم. طي پنج سال آينده ، حدود 80 ميليون متر مكعب در سال بايد از طريق برنامه ها و اقدامات لازم با هماهنگي جهاد كشاورزي ، وزارت نيرو و سازمان برنامه و بودجه اجرا شود و در سمينار سازگاري تصويب خواهد شد. به كمبود آب ما انتظار داريم كه اين اقدامات تا سال 1406 به پايان برسد و با دستيابي به احيا نهايي مي توانيم درياچه اي با حجم حدود 15 ميليارد متر مكعب و شوري داشته باشيم.

انتهاي پيام

https://livemag.ir/2021/03/درباره-ذخيره‌گاه-زيست‌كره-اروميه/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.