آنچه بر آموزش و پرورش گذشت

به خبرنامه جامع تخصصي تكنولوژي و موبايل خوش آمديد.

آنچه بر آموزش و پرورش گذشت

۱۸ بازديد

شيوع ويروس كرونا در اواخر سال 1398 ، در اوايل سال 99 به اوج خود رسيد و مدرسه تعطيل شد. ما با شرايطي روبرو شديم كه در ايران و ساير كشورها تجربه اي نداريم. مسيري كه آموزش و پرورش هر روز براي رسيدن به هدف نهايي خود دنبال مي كند ، ناگهان مسدود مي شود. …

منبع: گزارشكر يك
آنچه بر آموزش و پرورش گذشت

آنچه بر آموزش و پرورش گذشت https://reporter1.ir/آنچه-بر-آموزش-و-پرورش-گذشت/ گزارشگر يك Sat, 03 Apr 2021 10:48:57 0000 عمومي https://reporter1.ir/آنچه-بر-آموزش-و-پرورش-گذشت/

شيوع ويروس كرونا در اواخر سال 1398 ، در اوايل سال 99 به اوج خود رسيد و مدرسه تعطيل شد. ما با شرايطي روبرو شديم كه در ايران و ساير كشورها تجربه اي نداريم. مسيري كه آموزش و پرورش هر روز براي رسيدن به هدف نهايي خود دنبال مي كند ، ناگهان مسدود مي شود. …

منبع: گزارشكر يك
آنچه بر آموزش و پرورش گذشت

شيوع ويروس كرونا در اواخر سال 1398 ، در اوايل سال 99 به اوج خود رسيد و مدرسه تعطيل شد. ما با شرايطي روبرو شديم كه در ايران و ساير كشورها تجربه اي نداريم. مسيري كه آموزش و پرورش هر روز براي رسيدن به هدف نهايي خود دنبال مي كند ، ناگهان مسدود مي شود. در روزهاي آغازين اپيدمي تاج ، درك صريح و مبهمي از وضعيت وجود نداشت. ابهام ناشناخته و ايده دوام تاج بيش از يك سال دشوار و تا حدودي شرم آور بود.

در زمينه ارتباطات ، كه عنصر اصلي آموزش است ، يعني در محيط آموزشي ، دانش آموزان و معلمان از هم جدا مي شوند. ما بايد راهي جديد براي ارتباط آموزشي بين معلمان و دانش آموزان ايجاد كنيم. برقراري ارتباط منظم آموزشي بين نزديك به 1 ميليون معلم و بيش از 15 ميليون دانش آموز در منطقه پراكنده از نظر جغرافيايي ايران بزرگ ، تجربه جديد و بسيار پيچيده اي در زمينه تحريم دانش آموزان از مدرسه بوده است. اين ارتباط در شرايط قبل از عرف و با كمك 150،000 واحد آموزشي برقرار شد و با ممنوعيت حضور دانش آموزان در مدرسه ما مجبور شديم راه ايمن ديگري پيدا كنيم. فرصتي براي آزمايش و ارزيابي مسيرهاي ديگر وجود نداشت و در عين حال آنها مجبور بودند مسيرهاي جديد را شناسايي كرده و آن مسيرها را طي كنند.

“آموزش هرگز متوقف نمي شود” اولين و مهمترين استراتژي ما در زمينه كرونا بود. در اولين گام ، ما از تجربيات فصل اوج خود استفاده كرده و به آموزش تلويزيون روي آورديم. با همكاري مسئولانه و جهادي صدا و سيما ، مدرسه تلويزيون ايران را با همان تعطيلي مدارس ملي راه اندازي كرديم. به تدريج و در مدت زمان كوتاهي ، 4 كانال تلويزيوني فعال بودند كه بيش از 40 كلاس در روز را به نمايش مي گذاشتند. به دليل شبكه تلويزيوني گسترده ، مدارس تلويزيوني رايج ترين فرصت آموزشي در دسترس اكثريت قريب به اتفاق دانش آموزان در سراسر كشور بوده اند. براي درك مقياس و اهميت ارائه اين مقدار خدمات آموزشي در مدت زمان كوتاه ، يك متخصص توليد تلويزيون بايد نظر دهد. در حالي كه تلويزيون دري مهم را گشوده است ، ارتباطات يك طرفه ، كاهش نقش معلم به عنوان پايه اصلي آموزش ، عدم اطمينان در يادگيري دانش آموزان و عدم پاسخ به س questionsالات و ابهامات ، نياز به اقدامي ديگر را نشان مي دهد. مهمترين اصل در آموزش اين است كه معلمان مسئول آموزش دانش آموزان هستند. ما بايد با تمركز روي معلم به او كمك كنيم تا اين نقش مهم و بسيار دشوار را بازي كند. اقداماتي كه نقش معلم را در آموزش از بين مي برد يا تضعيف مي كند ، داراي كاستي هاي جدي است.


ما معلمان را تشويق كرديم كه شعار “تعطيلات تعطيل نيست” را دنبال كنند ، و به عنوان گزارش هاي مختلفي كه در رسانه هاي جمعي منتشر شد ، معلمان آموزش دانش آموزان را به روش هاي مختلف با تعالي خلاقيت و مسئوليت مثال زدني دنبال كردند. تلاش هاي مثال زدني براي معلماني كه تازه وارد فضاي مجازي شده اند ، تدريس در تخت هاي بيمارستان ، استفاده از ديوارهاي يخچال ، برنامه ريزي درسي در ماشين و جديد بودن فضاي مجازي نمونه هايي از نقش معلمان در كرونا بود.

در صورت عدم وجود يك بستر يكپارچه ، ايمن و آسان براي ارائه خدمات آموزشي در اينترنت ، به عنوان يك راه حل انحصاري براي ارتباط معلم و دانش آموز در اين شرايط شناخته شده است. هر واحد يا معلم با انتخاب اتصال به اينترنت ارتباط برقرار مي كند. دانش آموزان انجام دادند. در اين شرايط ، علاوه بر اصالت بستر انتخاب شده براي خدمات آموزشي و خدمات آموزشي ، آموزش و پرورش ، مانند شخصي كه مسئول ارائه خدمات آموزشي به دانش آموزان در سراسر كشور است ، از اين شيوه هاي تعامل آگاهي نداشته و نمي تواند دسترسي را تضمين كند. خدمات آموزشي براي همه دانش آموزان است. اين محتواي غير آموزشي متنوعي را ارائه مي دهد ، و گاه نياز به ايجاد يك بستر يكپارچه ، ايمن و منحصر به فرد براي ارائه خدمات آموزشي را نشان داده است.


مجموعه اين ملاحظات آموزش Shad System را به عنوان بستري مستقل براي ارائه آموزش ايجاد كرده است. من در مورد سيستم شاد به عنوان فرصتي جداگانه براي خوانندگان روزنامه هاي ايران خواهم نوشت. در اينجا ذكر اين نكته كافي است كه شاد بزرگترين بستر آموزش تعاملي در ايالات متحده است و در حال حاضر براي بيش از 10 ميليون دانش آموز كلاس و محل آموزش است. برخي از نگراني هاي موجود در مورد پايان نگرفتن آموزش با شروع خوشحال برطرف شده است. با اين حال ، برخي از دانش آموزان قادر به استفاده از آموزش الكترونيكي نبودند زيرا آنها در مناطقي زندگي مي كردند كه خدمات اينترنتي ندارند يا تجهيزات كافي ندارند. يكي از اصول و استراتژي هاي جدي ما در اين شرايط مقابله با اين واقعيت بود كه عدم توانايي دسترسي به اينترنت يا كمبود ابزار هوشمند به معناي محروميت از تحصيل نيست. هر ابزاري كه در نظر گرفته شد در واقع فرصتي براي معلمان بود تا بتوانند نقش خود را بهتر انجام دهند. در هر صورت ، معلمان و مدارس وظيفه دارند آموزش را براي همه دانش آموزان در دسترس قرار دهند و حتي مديران دانش آموزاني را كه سال گذشته در مدرسه ثبت نام نكرده اند و دسترسي به آموزش را پيگيري مي كنند. براي دستيابي به اين مهم ، علاوه بر ارائه خدمات آموزشي در بستر شاد ، آموزش تلويزيوني ، ايجاد و عرضه بسته هاي آموزشي خودآموز در دستور كار همه حوزه هاي آموزشي قرار گرفته است. گروهي از كارشناسان برجسته تدريس و استادان دانشجويي در دانشگاه فرهنگيان در هر ايالت شروع به ايجاد محتواي آموزشي كردند و اين مطالب را در اختيار دانشجوياني قرار دادند كه از طريق تدريس رهبران يا معلمين نمي توانند به ساير روش هاي تدريس دسترسي داشته باشند.

شبكه ارتباطي بين مدير منطقه مدرسه و مدير و ستاد تقويت شده است تا به آنها كمك كند تا از شرايط سخت جان سالم به در ببرند. ما هر هفته در مورد اين موضوع با دهياران مدارس صحبت مي كرديم و در يك جامعه مجازي از مديران شركت مي كرديم تا درباره اين نگراني ها صحبت كنيم. ما منطقه مدرسه را قادر ساخته ايم تا با مديران ، مديران و معلمان ، و معلمان و دانش آموزان ارتباط برقرار كند. آموزش مجموعه اي گسترده با مخاطبان متنوع و گسترده است. اين خدمات آموزشي را به بيش از 15.5 ميليون دانش آموز ارائه مي دهد. نزديك به 1 ميليون معلم ، مدير و مسئولان مدارس اين خدمات را در بيش از 110 هزار مدرسه و 550 هزار كلاس ارائه مي دهند. در قلب تمام اقدامات و برنامه ها ، مدرسه اي مبتني بر حضور دانش آموز است و براي رسيدن به آموزش موثر ، ارتباط نزديكي بين معلم و دانش آموز و مدرسه وجود دارد.


پس از اخراج ناگهاني از مدرسه ، اين شبكه عظيم انسان از كار باتجربه براي كار در يك توالي خاص با چالش جدي مواجه شد و عناصر اتصال دهنده يكديگر از بين رفتند. سازماندهي مخاطبان گسترده و متنوع به روشي كه چارچوب و نظم آموزش را حفظ كند ، مهمترين دستاورد ما در يك سال گذشته است. سال گذشته به لطف تلاش و پشتكار معلمان و كاركنان در سيستم آموزشي ، قدرت يادگيري سيستم آموزشي افزايش يافته است. در تعليم و تربيت فرزندان منطقه ، صحنه اي ناگشوده درباره دلسوزي و مسئوليت جامعه فرهنگي ملي ايجاد شده است. در برابر تهديد تاج ، ما توانستيم اتصال شبكه خود را به سطح رضايت بخشي برسانيم. در مقاله ديگري ، اين فرصت عظيم و اهميت آن را براي شكل گيري شبكه هاي ارتباطي انساني شرح خواهم داد. به طور خلاصه ، با ايجاد يك شبكه ارتباطي گسترده در يك زمينه شاد ، امروز ما قادر به برقراري ارتباط با يكديگر در سريعترين زمان ممكن با هر عنصر از اين مجموعه ، از شبان تا دانش آموزان ، در همه سطوح هستيم. اكنون آموزش مي تواند وضعيت تحصيلات كليه دانش آموزان را رصد كند.


سيستم Shad به طور مداوم توسعه يافته و قابليت هاي آن براي افزايش دسترسي و كيفيت خدمات آموزشي گسترش يافته است. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به طور فعال درگير تكميل پوشش جغرافيايي اينترنت شده است ، تعداد زيادي از اهدا كنندگان واقعي و قانوني براي حمايت از دانش آموزاني كه به ابزارهاي هوشمند دسترسي ندارند ، آمده اند و اين مشاركت اختصاصي و عمومي در حال گسترش است. .

مي خواهم به اين نكته اشاره كنم كه ، در پايان سخنراني ، با وجود همه توانايي ها و امكانات ذكر شده ، جايگزين آموزش حضوري اين است كه فكر مي كنم هيچ آموزشي وجود ندارد. مطالعات متعدد نشان داده است كه اگر زيرساخت هاي دسترسي به آموزش الكترونيكي تا حد ممكن فراهم شود و معلمان و دانش آموزان از ابزارها و مهارت هاي لازم براي انتقال و دريافت آموزش برخوردار باشند ، حداكثر كارايي آموزش از راه دور 50٪ است.

در حالي كه آموزش آماده ادامه تحصيل در كرونا است و هر روز در حال تقويت و توسعه زيرساخت ها و توانايي ها است ، اميدواريم كه با ادامه روند كاهش شيوع كرونا ، آموزش هاي حضوري در اسرع وقت برقرار شود. اولويت بيماري و واكسيناسيون معلمان و دانش آموزان. ايجاد آموزش حضوري سريعتر ، حتي براي مدت زمان محدود ، يك روز در هفته ، براي سيستم آموزش ملي و آينده آموزشي دانش آموزان است.


* وزير آموزش و پرورش

شنبه 4 آوريل 1400 در روزنامه ايران منتشر شد

منبع: گزارشكر يك
آنچه بر آموزش و پرورش گذشت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.