بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

به خبرنامه جامع تخصصي تكنولوژي و موبايل خوش آمديد.

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

۷ بازديد

ما در اين سالها در مورد زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران آن بوديم و اكنون كه از ميدان توحيد مي گذرم ، بايد بد و غلط ، بله ، بد و غلط به امام خميني (ره) بگويم. ساختمان بيمارستان. ساعت ها با خود بجنگيد تا بالاخره فراموش كنيد!تصوير اين …

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود! https://livemag.ir/2021/09/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ https://livemag.ir/2021/09/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/#respond Thu, 16 Sep 2021 12:47:14 0000 عمومي https://livemag.ir/2021/09/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ ما در اين سالها در مورد زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران آن بوديم و اكنون كه از ميدان توحيد مي گذرم ، بايد بد و غلط ، بله ، بد و غلط به امام خميني (ره) بگويم. ساختمان بيمارستان. ساعت ها با خود بجنگيد تا بالاخره فراموش كنيد!تصوير اين …

ما در اين سالها در مورد زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران آن بوديم و اكنون كه از ميدان توحيد مي گذرم ، بايد بد و غلط ، بله ، بد و غلط به امام خميني (ره) بگويم. ساختمان بيمارستان. ساعت ها با خود بجنگيد تا بالاخره فراموش كنيد!
تصوير اين بيمارستان منحصر به فرد اين است كه طراحان و كارفرماي آن و شهرداري منطقه بدون شك بايد بالاترين مدال كشور را براي اين پديده و خلاقيت بزرگ دريافت كنند.

بيمارستان بازسازي شده كه در زلزله تهران تخريب مي شود!

بيمارستان بازسازي شده كه در زلزله تهران تخريب مي شود!

چند سال پيش ، زماني كه سالن و ايستگاه مترو در زير و در كنار يك ساختمان ساخته مي شد ، از طرف رئيس بيمارستان دعوت شدم تا از قسمت آلوده و ساختمان مجتمع ديدن كنم كه به دليل ترك هاي جدي و عميق تخليه شد. مشوق هاي ساخت مترو من چك مي كنم.
در همان زمان ، من گفتم كه بهترين كار تخليه است و در همان زمان از مدير فني مجتمع كه اجازه ساخت اين ساختمان ناهمگن ، نماي شيشه اي با اين ساختار مردود را به مترو و اصلي داد ، درخواست كردم. بزرگراه در شهر

نميدونم داستان واقعا چيه؟ چرا اين موارد يكي پس از ديگري در كشور اتفاق مي افتد؟ آيا مسئوليت در كشور ما به اين معني نيست؟

اول ، نيازي به احداث ايستگاه مترو در زير و در كنار ساختمان بخش بيماري هاي عفوني نبود. هپاتيت) و هزينه هاي گزاف تعمير بيمارستان را متحمل نشويد! من از اين تصميم مترو و بيمارستان شگفت زده شده ام!

دوم ، كدام مشاور نادان ، كدام كارفرما و كدام نهاد قانوني در كشور مجوز ساخت چنين ساختماني را در شهر لرزه نگاري تهران ، جنب بزرگراه اصلي صادر كرده است. خود بيمارستان در طول زلزله نياز به درمان دارد ، بنابراين چگونه مي توانيم براي زمان پس از زلزله به آن تكيه كنيم. اگر در ورودي پارك وي واژگون شود و جاده را ببندد چه اتفاقي مي افتد؟ آيا معماري اين ساختمان با ساختمانهاي موجود در مجموعه بازمانده از جنگ جهاني و يا حتي محيط و ساختمانهاي ميدان توحيد مطابقت دارد؟

من خود به خود بيمارستان را براي زلزله ٧٠ سال ارزيابي كردم ، به ياد دارم وقتي به بيمارستان امام خميني (ره) رسيدم و نقشه ها را در يك اتاق فرسوده پيدا كردم (بايد اسكن و در محل مناسب ذخيره شود!) آنچه من ديدم و از آنجا قابل مشاهده بود نقشه ها را به همكاران گفتم. آفرين به عناصر اين ساختمانها ايمن هستند. حداقل اينجا احساس راحتي مي كنم. اكنون ، سالها پس از جنگ جهاني دوم ، ما در حال ساختن ساختماني هستيم كه از هر نظر اشتباه و آسيب پذير است! چرا؟ من نمي دانم طرز فكر در طراحي قالب چگونه بود؟ نماي شيشه اي ، هندسه عناصر محافظ باد و پيچاندن سازه ها در زلزله و ده ها مشكل ديگر ، شايد صدها!

من مي دانم كه اگر اين يادداشت به دست پرسنل و مشاوران اين ساختمان برسد ، هزاران بحث درباره قوانين به كار گرفته شده براي ايمني اين بيمارستان وجود دارد كه حتي در اروپا ، آمريكا ، بيمارستان هاي مريخ و غيره اعمال نشده است! آنها خواهند گفت ، اما در اينجا من مي گويم كه اين كاملا اشتباه است و من حاضرم نقطه به نقطه آن را در يك بحث عمومي يا تلويزيوني با حضور طراحان ساختمان مطرح كنم.

به ياد داشته باشيد كه اين بيمارستان با پرداخت بيماران درمانده و فقرا ساخته شده است ، بنابراين قابل بخشش نيست! من به همه افراد از ابتدا تا انتها ، از كارفرما ، مشاور ، پيمانكار و غيره توصيه مي كنم كه هر شخصي را كه در برنامه است تضمين كرده و امضاء كند و مسئوليت خود را در طول زندگي به عهده بگيرد.

همچنين مي خواهم بگويم كه متأسفانه بسياري از بيمارستان ها در كشور به همين دليل در حال ساخت هستند …! بيمارستان تخريب شده سر پل ذهاب در زلزله كرمانشاه كه توسط وزارت بهداشت به شدت مانور داده و جلساتي براي يادگيري نحوه ساخت و طراحي برپا كرده بود ، نمونه بارز اين امر بود.
اصلا كسي هست؟ اصلا كسي به اين حرفا گوش ميده؟ نيازي به دشمن ديگر نيست! به اين بيمارستان و بقيه فكر كنيد!

* استاد نمونه كشور مهندسي سازه ، مديريت زلزله و بحران و بنيانگذار پايداري و مديريت بحران در ايران

https://livemag.ir/2021/09/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.