چرا مولانا به فارسي شعر گفت؟

به خبرنامه جامع تخصصي تكنولوژي و موبايل خوش آمديد.

چرا مولانا به فارسي شعر گفت؟

۹ بازديد

مدير مركز صوفيان رواني در برلين توضيح مي دهد كه چرا مولانا به فارسي شعر مي گويد. اول ، زيرا كلام خدا در قرآن به زبان عربي است و مولانا مي خواست الهام بخش و درك كلام خدا را به مردم منتقل كند. زبان فارسي زباني بسيار آهنگين است و به نوعي با شعر مولانا …

منبع: گزارشكر يك
چرا مولانا به فارسي شعر گفت؟

چرا مولانا به فارسي شعر گفت؟ https://reporter1.ir/چرا-مولانا-به-فارسي-شعر-گفت؟/ Wed, 06 Oct 2021 13:21:15 0000 فرهنگي https://reporter1.ir/چرا-مولانا-به-فارسي-شعر-گفت؟/

مدير مركز صوفيان رواني در برلين توضيح مي دهد كه چرا مولانا به فارسي شعر مي گويد. اول ، زيرا كلام خدا در قرآن به زبان عربي است و مولانا مي خواست الهام بخش و درك كلام خدا را به مردم منتقل كند. زبان فارسي زباني بسيار آهنگين است و به نوعي با شعر مولانا …

منبع: گزارشكر يك
چرا مولانا به فارسي شعر گفت؟

مدير مركز صوفيان رواني در برلين توضيح مي دهد كه چرا مولانا به فارسي شعر مي گويد. اول ، زيرا كلام خدا در قرآن به زبان عربي است و مولانا مي خواست الهام بخش و درك كلام خدا را به مردم منتقل كند. زبان فارسي زباني بسيار آهنگين است و به نوعي با شعر مولانا هماهنگ است.

به گزارش گزارشگر يك ، به نقل از تبليغات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، حميد محمدي ، مشاور فرهنگي و فريده فوندا گنكاسلان ، مدير مركز صوفيان رواني در برلين ، روز مولانا را جشن گرفتند. برنامه اي براي بزرگداشت آن من در رايزن فرهنگي ايران در برلين سخنراني كردم.

در ابتداي برنامه ، رايزن فرهنگي ايران از حضور شركت كنندگان تشكر كرد و در مورد مولانا گفت: اين شاعر بزرگ با تبلور رابطه عميق بين عرفان و معنويت ، به انسان يك درك عميق از خدا را در يك كلمه ، در قالب يك خدمت ابدي به نام “مثنبي معنوي” ، ارائه كرده است. سخنان او از اعماق روح سرچشمه مي گيرد و براي خوشبختي انسان هيچ محدوديت و زماني نمي شناسد. او اين مفاهيم متعالي را به زبان فارسي با ظرافت ، شيريني و ظرافت خاصي به جهان ارائه كرد ، اما ترجمه اين مفاهيم براي همه بشر جذاب است. همانطور كه مي بينيد ، جواهرات مولانا به بسياري از زبان هاي دنيا ترجمه شده است و گاهي اوقات يكي از پرفروش ترين ها است.

حميد محمدي افزود: در تفكر مولانا دو مفهوم اصلي وجود دارد. انسان جديد. جوهر انديشه انساني مولانا اين است كه مي توان از طريق ذهن با بي نهايت ارتباط برقرار كرد ، نه با زبان. گزارش احساسات انسان ، انسان دوستي و نحوه ارتباط با خدا و جهان از جمله افكار ناب اين عارف است. مولانا مي خواهد انسانها را در دره هاي عميق طي كند تا به ارتفاعات انسان برسد. بارزترين ويژگي فكري مولانا اين است كه باعث مي شود انسان ها خدا را دوست داشته باشند.

وي خاطرنشان كرد: مولانا داراي عرفان مذهبي است و فردي قانون مدار محسوب مي شود. با مثنوي مولانا مي توان مردم را به اسلام دعوت كرد و جهان نسبت به اين دين مقدس و حقيقت درك شده آرام گرفت. مولانا معتقد است كه غم ، جهل و آزار و شكنجه در جايي رخ خواهد داد كه خدا وجود ندارد. به گفته مولانا ، ما بايد حجاب خود را برداريم و حقيقت را بدون محدوديت ظاهري بفهميم. در چارچوب فكري خود ، مولانا جهان را از ظاهر جدا مي داند و حقايقي را در اختيار دارد كه هر انساني فراتر از تفاوت هاي ظاهري مي تواند به آن دست يابد.

وي در ادامه گفت: بياييد كمي در مورد ني صحبت كنيم. ني و ني در بين ايران و بسياري از كشورهاي ديگر از جايگاه ويژه اي برخوردار است. با اين حال ، به گفته مولوي ، ني جايگاه بالاتري نسبت به ساز موسيقي دارد. مولانا از ني براي بيان اهداف عرفاني استفاده مي كرد. از نظر مولانا ، ناله ني روي شنونده تأثير خاصي مي گذارد ، گويي غم ، شادي ، فراق ، ارتباط عاشق را زنده مي كند. منظور از ني در مثنوي مولانا فرد كامل و راهنماي كامل است. مولانا مثنوي را با اين عبارت آشنا آغاز مي كند. جدايي مولوي از باورهاي عرفاني از وحدت جدا مي شود و به كثرت وارد مي شود.

در ادامه برنامه ، اولين شعر مثنوي جلد 1 با صداي ني هاي زنده خوانده شد و سپس فريده فوندا گنكاسلان ، مدير مركز تصوف رواني ، سخنراني را با ترجمه آلماني شعر مولانا آغاز كرد. به

فريده فوندا گنكاسلان به اهميت مثنوي براي رفاه انسان اشاره كرد: حكايات مثنوي و معناي بالاي مثنوي هر دو برگرفته از قرآن است ، بنابراين اين كتابي است كه مثنوي مخاطب را از قرآن آگاه مي كند. و كلام خدا اما چرا مولانا به فارسي شعر سروده است؟ اول ، زيرا كلام خدا در قرآن به زبان عربي است و مولانا مي خواست الهام بخش و درك خود را از كلام خدا به زبانهاي ديگر به مردم منتقل كند ، و ثانياً ، فارسي يك زبان بسيار آهنگين است و داراي نوعي هماهنگي است. با شعر مولانا.

انتهاي پيام

منبع: گزارشكر يك
چرا مولانا به فارسي شعر گفت؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.